Big Data is een van de belangrijkste sleutelwoorden voor een succesvolle AI-toepassing. Hoe meer data, des te meer valt er te leren, te vergelijken en te ontdekken. Op het eerste gezicht lijkt dit logisch, maar het aantal valkuilen is ontelbaar. En die constatering maant AI-onderzoek tot voorzichtigheid.
De HOVO-cursus begint met luide lofzangen voor Big Data. Toen kwamen de momenten van wakker worden. Waar zijn we mee bezig? Er ontstond aandacht voor cyber security, data-lekken, wet- en regelgeving, en privacy. De maatschappij had evenwel nog meer belangstelling voor interpretatie, uitleg en vooral de ethiek achter de redeneringen en de sociale omgang van mens en computer. De clash tussen de samenleving en de Big Five (Google, Apple, Facebook(Meta), Amazon, Microsoft) kwam niet door het verdienmodel, maar door de bias in het verzamelde materiaal. Te veel mannen, te weinig gekleurde mensen, totaal geen aandacht voor de LHBTIQ+ problematiek. Hier liggen kansen (a) voor het publieke domein: open overheid en CBS; en (b) voor de AI-onderzoeker in het identificeren van Fake News.